کد خبر: 78820

رشد بیش از 30 درصدی بودجه وزارت ارشاد و رسانه ملی 

مژگان تقی پور، خبرنگار:  فصل بودجه را باید مهمترین بازه زمانی برای کشور و بالطبع دستگاه های مختلف قلمداد کرد. برهه ای که وضعیت حساب و کتاب دستگاه ها برای یک سال آینده مشخص می شود و این به معنی رونق گرفتن فعالیت ها و یا بدتر شدن شرایط کاری برای آنها خواهد بود. در این میان حوزه فرهنگی کشور که سال ها است با انتقادات جدی همراه بوده هم یکی از بخش هایی است که تعیین بودجه های قابل قبول برای آن می تواند، امیدها را در دل فعالین این حوزه زنده کند. در این گزارشی نگاهی داشتیم که 3 دستگاه اثرگذار در حوزه فرهنگی که در راس آنها رسانه ملی قرار دارد.
برای صدا و سیما را که باید عریض و طویل ترین دستگاه فرهنگی در کشور دانست، در لایحه بودجه 1402 رقم 79,380,204 میلیون ریالی اعتبار در نظر گرفته شده، بودجه ای که به نسبت امسال رشد 32 درصدی را تجربه کرده است اما واقعیت این است که با توجه به عده و عده این دستگاه و همچنین افزایش دستمزدها برای سال اینده، باز هم بخش اعظمی از این اعتبار صرف هزینه و دستمزد می شد و نمی توان انتظار تغییر قابل توجهی را در تولیدات رسانه ملی داشت.
از رسانه ملی که بگذریم، باید عنوان کرد سازمان سینمایی کشور که حامی اصلی سینماگران برای ساخت اثار سینمایی و طبیعتا رونق گرفتن این حوزه برعهده دارد، رشد 36 درصدی اعتبار در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است. به عبارت دقیق تر این سازمان برای سال 1402 به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، 4,821,566 میلیون ریال اعتبار خواهد داشت، در حالی که این رقم برای امسال 3,533,871 میلیون ریال بوده است. 
اما لایحه بودجه برای مهمترین حامی فرهنگ و هنر کشور را که همان وزارت ارشاد است، اعتبار نسبتا قابل توجهی را در نظر گرفته است. به طوری که در لایحه بودجه سال آینده، مقابل نام این وزارتخانه رقم 64,308,978 میلیون ریالی به ثبت رسیده که نشان دهنده رشد 46 درصدی بودجه این وزارتخانه است. به عبارت دیگر وزارت ارشاد در لایحه بودجه 1401،  سهم 44,083,176 میلیون ریالی را از بودجه عمومی به خود اختصاص داده بود که این رقم برای سال آتی رشد چشمگیری داشته است، اما همه اینها را باید با در نظر گرفتن میزان تورم در سال بعد مدنظر قرار داد. 

مرتبط ها